Previous Up Next

6  Eficiența

Ideea de eficiență este ușor de definit, dar greu de exploatat cu adevărat. Definiția nu poate fi decât în termeni de genul "beneficii mai mari decât costurile". Dacă beneficiu ar înseamnă strict utilitate conform scării de valori a unui individ (conform modului în care ea sau el ierarhizează acțiunile pe care le pot întreprinde la un moment de timp dat), iar costul este înțeles din perspectiva costului de oportunitate, atunci acțiunea este eficientă dacă individul este liber să acționeze. Libertatea de acțiune, în sine, garantează alegerea unei acțiuni aflate în vârful ierarhiei și astfel este o simplă tautologie să spui că beneficiile depășesc costurile.

Legătura dintre eficiență și libertate este importantă și vom încerca să o folosim și în continuare. Dar mai sus este introdus numai un punct de plecare. Drumul ca atare este presărat cu probleme complicate.

Voi descrie, pe rând, trei probleme pe care le ridică ideea de eficiență, când ieșim din contextul mai simplu al unui set de oportunități de acțiune și al alegerii unei acțiuni sau a alteia. Prima problemă este dată de faptul că unele acțiuni nu au nici cum figura în setul de oportunități de acțiuni, dacă acesta este restrâns la acțiunile pe care le poate întreprinde individul. Individul x, dintr-un exemplu de mai sus, nu are habar cum să se tundă. Acțiunea de a se tunde nici nu figurează printre cele pe care le poate face el. Ce acțiune ar putea însă figura în set? Putem lărgi setul de oportunități desigur cu toate acțiunile altora care îl afectează pe x, în sensul în care îl afectează acțiunea de a fi tuns de către altul. Problema este că aceste acțiuni au, la rândul lor, din punctul de vedere al individului x, o ierarhie.

Sunt multe feluri de a fi tuns; de unele te-ai lipsi. De asemenea, sunt multe acțiuni ale altora care te pot avea drept obiect. Cineva poate să-ți toarne, de la un balcon, o găleată de apă în cap. Altul s-ar putea să-ți vopsească însă într-un mod cât se poate de adecvat mașina. Forțând limba română, am putea spune că ești beneficiarul tuturor acestor acțiuni. Evident, "beneficiar" înseamnă aici doar destinatar sau obiect al acțiunii altcuiva.

Dacă examinăm acțiunile de care x beneficiază, în sensul de mai sus, le putem asocia două tipuri simple de acțiuni ale lui x: unele sunt acțiuni de acceptare (se oferă, cere etc. să fie tuns într-un anume fel, de pildă); altele sunt acțiuni de evitare, de respingere (individul x se ferește, să zicem, de apa aruncată de la balcon). Setul de oportunități de acțiune ale lui x este lărgit cu această mulțime nouă de acțiuni. Oricum ar ierarhiza individul x acțiunile suplimentare, cele de evitare vor fi sub cele de acceptare; acțiunilor de evitare li se poate, convențional vorbind, atașa un beneficiu negativ. Cele de acceptare generează, în funcție de poziția lor în ierarhie, un beneficiu pozitiv.

Ce se întâmplă în reconstrucția de mai sus? De ce este vorba de un set suplimentar de acțiuni? Setul de oportunități este în mod necesar lărgit pentru că inițial erau avute în vedere doar acțiunile întreprinse de individul x când este de unul singur. Extinderea setului de oportunități, cu alte cuvinte, provine din interacțiunile cu alți indivizi.

La fel de interesant este și faptul că interacțiunile cu alți indivizi conduc și la ideea de acțiuni (ale altora) pe care individul ar prefera să le evite. Conform distincțiilor operate aici, aceste acțiuni de evitare nu impun automat un cost, dar aduc prin chiar natura lor o pierdere (un beneficiu negativ). Distincția economiștilor ar fi între "bunuri" și "rele": din bunuri am vrea să consumăm; relele am vrea să le ocolim.18

Acțiunile de evitare impun însă indirect un cost. Cum anume? Dacă utilizăm tot exemplul cu apa turnată în cap de la balcon, ideea de cost indirect este limpede dacă presupunem că drumul pe sub balcon este cel mai scurt. Eficient ar fi pentru individ să treacă pe sub balcon. Asta în condițiile în care sunt ignorate interacțiunile! Cum individul x nu este singur pe lume, trebuie să-și facă socoteli. Orice ar face apare însă un cost suplimentar: fie trebuie să usuce hainele și astfel jertfește acțiunile pe care le putea face în loc să stea să usuce hainele; fie trebuie să ocolească și astfel jertfește acțiunea care era în fruntea preferințelor sale, cea de a trece pe sub balcon.

În rezumat, prima problemă legată de eficiență apare de îndată ce avem de a face cu acceptarea sau evitarea interacțiunii cu alții.

A doua problemă privește eficiența cooperării. Cooperarea implică un alt tip de interacțiune decât cele avute în vedere până acum. Până acum acțiunile indivizilor erau independente unele de altele: x știe să tundă pisica, y tunde oameni sau z toarnă apă de la balcon. Toate aceste acțiuni au loc și independent unele de altele. Chiar dacă există un schimb voluntar (servicii reciproce) acțiunile implicate ar putea fi executate și independent. În schimb, dacă x știe să construiască tot ce compune o mașină, dar nu și motorul, iar y construiește motorul, atunci ajung la un rezultat doar dacă ar combina acțiunile lor.

Adesea, din perspectiva abordării economice a acțiunii umane, cooperarea de tipul celei de mai sus este redusă la schimburi. Ideea este că motorul poate fi achiziționat pe bani și, invers, cine are motorul poate cumpăra restul mașinii. Pe de altă parte, se face o distincție între bunuri folosite doar în producție și bunuri de consum. Noi preferăm o distincție între acțiuni care pot fi executate independent și cele care nu sunt decât acțiuni fragmentare, acțiuni care dependente de completări.

Dacă exemplul cu motorul și restul mașinii nu este convingător, ne putem gândi la o dezbatere serioasă. Participanții ar putea să fie plătiți ca să discute, dar acțiunile lor nu pot fi cumpărate, ca să spunem așa, cu bucata. De altfel, nici tipul de contract nu poate fi de genul "vei pune zece întrebări, vei dezvolta două răspunsuri mai ample, vei face trei remarci critice", ci de genul "vei participa la dezbatere, care are următoarele reguli ...".

Ce anume ne-ar face să acceptăm ideea aceasta de acțiuni fragmentare? Acțiunile fragmentare ca atare nu au nici o utilitate. Nimeni nu le va plasa niciunde în ierarhia acțiunilor din setul de oportunități. Ca să extindă setul cu asemenea acțiuni, un individ trebuie să aibă parteneri, care plasează, la rândul lor, acțiunile fragmentare complementare în ierarhia setului lor de oportunități. Mai mult decât atât, la momentul potrivit, acțiunea fragmentară potrivită trebuie plasată în fruntea ierarhiei! Altfel, rămâne o simplă posibilitate. Doar ce este în top devine acțiune efectivă. Dar asta înseamnă sacrificarea unor alte acțiuni - cu alte cuvinte, avem de a face cu niște costuri.

Ca să dăm un exemplu plastic, cineva - atunci când se gândește intens - ar putea să fumeze simultan o țigară. Aceasta este combinația sa favorită. Dar s-a angajat să participe la o dezbatere la care fumatul este interzis. Aici apar calculele cu privire la eficiență: sacrifică fumatul, dar va rezulta o discuție interesantă.

Înainte de a introduce cea de a treia dificultate pe care o ridică eficiența, să încercăm să reconstruim în termenii ierarhiilor de acțiuni și ai interacțiunilor o noțiune simplă, dar extrem de importantă: cea de ameliorare a stării (bunăstării) unui individ. Se poate observa că nu este vorba de a calcula bunăstarea cuiva, ci de avea un criteriu pentru a putea spune dacă ea s-a îmbunătățit sau nu.

O ameliorare a bunăstării cuiva va caracterizată aici în termenii extinderii setului de oportunități de acțiune. Prima condiție este să existe o asemenea extindere a setului de oportunități. A doua ar fi ca în extinderea respectivă să existe acțiuni (fragmentare sau nu) sau acțiuni de acceptare. Dacă extinderea ar fi doar cu acțiuni de evitare ale acțiunilor altora, acestea nu ar aduce o ameliorare (în raport cu situația când individul nu era afectat de acțiunile celorlalți). În sfârșit, cel puțin una dintre acțiunile din extindere ocupă o poziție superioară în raport cu acțiunea care ar fi în vârful ierarhiei dacă setul de oportunități nu ar fi extins. Cu alte cuvinte, este vorba de o ameliorare efectivă. Altfel, ar fi o ameliorare a posibilităților de acțiune (a setului de oportunități de acțiune ca atare).

Dacă se ține cont de interacțiuni, unele ameliorări ale bunăstării individului x vor afecta în chip advers starea altora. Cineva poate să aibă o pasiune pentru turnatul de apă cu găleata, de la balcon, în capul trecătorilor. Dar aceasta afectează, probabil, în chip negativ bunăstarea trecătorilor.

Vilfredo Pareto a propus un mod celebru de a filtra ameliorările stării unui individ: se vor lua în considerare doar acele ameliorări care nu afectează starea nici măcar a unui individ din comunitate. Astfel, se poate defini conceptul de eficiență în sensul lui Pareto, la nivelul unei comunități: eficiența este atinsă când nu mai este posibilă nici o ameliorare care să nu afecteze starea altcuiva.19

Conform unor autori precum David Friedman există însă o problemă în legătură cu eficiența în sensul lui Pareto.20 Aceasta este chiar cea de a treia problemă legată de eficiență în prezentarea de față. O vom sugera cu ajutorul unui exemplu adaptat după David Friedman.

Să zicem că firma X produce zahăr și-l vinde cu 20000 de lei kilogramul. Zahărul adus din import ar avea un preț de 15000 de lei, dar i se aplică un tarif protecționist de 7000 de lei. Astfel, prețul zahărului din import (de aceeași calitate) este de 22000 de lei kilogramul. Dacă s-ar renunța la tarif, firma X ar trebui să dea afară personal pentru a ajunge să vândă zahărul tot cu 15000 de lei kilogramul.

Problema în exemplul de mai sus este că renunțarea la tarif nu ar aduce o ameliorare în sensul lui Pareto pentru consumatori, deoarece starea unor dintre muncitorii de la firma X s-ar înrăutăți (setul lor de oportunități s-ar extinde și el cu posibilitatea de a cumpăra zahăr mai ieftin, dar problema lor numărul unu ar deveni evitarea pierderii locului de muncă). Intuiția ne-ar spune că, însumând câștigurile publicului, diminuate cu pierderile muncitorilor de la firma X, am ajunge la o creștere de eficiență. Folosind terminologia lui David Friedman, aceasta ar fi eficiența în sensul lui Marshall.

Se spune de obicei că marea dificultate, în calculele de mai sus, mare dificultate ar reprezenta-o însumarea de stări ale unor indivizi diferiți. Ce sens ar avea să adunăm câștigurile individului x cu acelea ale individului y? Tot ce există în reconstrucția noastră, de pildă, sunt ierarhii ale unor acțiuni potențiale ale unor indivizi la un moment dat. Să zicem că toată colectivitatea este compusă din cinci indivizi, iar acțiunea a este în vârful ierarhiei preferințelor a trei indivizi și pe locul al doilea la doi indivizi. Acțiunea b este pe primul loc în ierarhie la doi indivizi și pe al doilea la trei indivizi. Rezultă ceva de aici cu privire la utilitatea la nivelul colectivității? Sunt comparabile pozițiile în ierarhiile individuale?21

Abordarea propusă de noi va încerca, pe moment, să nu atace această dificultate și să formuleze chestiunea într-un mod diferit. Problema, după cum o sugerează și exemplul dat, este generată de o regulă. Regula poate să conducă la ameliorarea sau nu a stării unui individ sau a altuia. Miezul problemei îl reprezintă regula. Ea este cea care afectează eficiența. Este evident că ea face acest lucru la nivelul indivizilor. Dacă are sens sau nu să discutăm despre afectarea eficienței la nivel colectiv, aceasta este o problemă care apare când încercăm să discutăm regula.

De ce ar avea însă indivizii nevoie de reguli în genere? Au vreun rost? Dacă răspundem la această întrebare, răspundem oare și la chestiunea de mai sus, cea legată de eficiență?

În rezumat, cea de a treia problemă a eficienței ne conduce la o conexiune cu problemele regulilor și ale instituțiilor, văzute ca sisteme de reguli. Este important, prin urmare, ca întregul cadru reconstructiv să fie completat cu un concept adecvat de regulă.
Previous Up Next