... doi.0.1
A se vedea, de asemenea, mai jos discuția despre problema instituțiilor iluzorii (la pagina [*]) pentru completarea argumentului privitor la simplele liste de instituții.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... manualului.0.2
Lucrarea pe care o recomandăm cu prioritate este David Friedman[11]. Dacă nu citiți în limba engleză, parcurgeți monografia lui Eggertsson[8], care este însă mai dificil de citit decât cartea lui David Friedman. Pentru a putea citi din Eggertsson[8] ar trebui să parcurgeți și o parte din materialul din Heyne[12].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... jos,1.1
A se vedea secțiunea 1.1.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... instituții''1.2
Evident, expresia se referă la copiii care, neavând o familie care să aibă grijă de ei, sunt încredințați unei ''instituții'' de ocrotire.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... monopol.1.3
Pentru logica organizațiilor și a grupurilor vezi nota despre Mancur Olson la pagina [*].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... sociale''1.4
''Institutions are the humanly devised constraints that structure political, economic and social interaction''-- North[21, p.97].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...instituție-ca-organizație.1.5
Convenția aceasta este strict pentru limba română. În limba engleză, care este mult mai tolerantă cu imprecizia semantică, termenii pe care-i veți întâlni constant sunt ''institution'' și ''organisation''. În engleza folosită în științele sociale acești termeni au sensul precizat aici. În engleza obișnuită situația este, în esență, cea din limba română. Orice dicționar amplu, Webster sau altul, vă poate confirma deosebirea dintre utilizarea obișnuită a acestor cuvinte și cea din științele sociale.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... XVIII-lea.1.6
Pentru o prezentare succintă a iluminismului scoțian și o selecție din textele sale fundamentale vezi Limitele puterii[14, pp.27-44].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... indivizi.1.7
Termenul ''complex'' joacă un rol cheie în formularea principiului ordinii spontane. Structurile suficient de simple sunt, de regulă, rodul planurilor umane.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Hayek.1.8
Pentru a avea o idee rapidă, dar precisă, despre concepția lui Hayek cu privire la distincția dintre o ordine creată în mod deliberat și ordinea spontană se poate citi cu mult folos ''Tipuri de ordine în societate''[14, pp.134-173].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... North,1.9
Vezi pagina [*] mai sus.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... sus.1.10
Vezi pagina [*].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Schotter.1.11
A se vedea Schotter[29].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... teoriile.1.12
O discuție foarte interesantă despre rolul definițiilor o găsiți în Popper[26, vol.1, pp.46-49]. Noi încercăm să evităm ceea ce Popper numește ''esențialism metodologic''.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... precise.1.13
A se vedea și secțiunea 4.1.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... carte.1.14
''Unde nu există lege, ci fiecare face după cum crede că este corect, există prea puțină libertate reală'' scrie și pe semnul de carte al Regulilor lui Robert[27]. Cartea lui Henry M. Robert (1837-1923) este faimoasă în SUA. Prima ediție a apărut în februarie 1876. Ediția a 9-a, cea care este menționată în bibliografia manualului, are 706 pagini. Este cartea de căpătâi în cazul dezbaterilor la orice nivel, de la parlament până la asociațiile voluntare care compun celebra societate civilă americană.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... morală.1.15
A se vedea studiul lui Steve Pejovich, ''Karl Marx, property rights school and the process of social change'', Kyklos 35(3):383-397 (1982). Pejovich definește instituțiile ca norme juridice și convenții care apar în condițiile existenței bunurilor rare (p.384). Pejovich distinge între generarea exogenă și cea endogenă a structurilor instituționale. Instituțiile sunt modificate endogen atunci când oamenii, pentru a fructifica noi oportunități, schimbă structurile instituționale. În interpretarea lui Pejovich, Marx oferă o explicație în termenii endogenezei pentru schimbarea structurilor instituționale. Marx, apreciază însă Pejovich, dispunea de instrumente analitice rudimentare (p.394). El combină ideea generării endogene a instituțiilor cu o viziune de sorginte hegeliană despre stadiile evoluției istorice. Rezultatul este o viziune naivă despre legi ale istoriei care nu ar determina trecerea de la un stadiu la altul.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... stricte.1.16
Pe lângă Popper[26], o lectură extrem de instructivă pe această temă o constituie cartea lui Friedrich A. Hayek, The Counter-Revolution of Science (Indianapolis: LibertyPress, 1979).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... manualului.1.17
Vedeți capitolele 10 și 11.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... rezolvăm?2.1
Inclusiv, de pildă, presupozițiile celor două întrebări dinainte.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... actuali.2.2
Regulile unui robot, ca și ale noastre de altfel, au o formă simplă. Ele sunt o pereche de forma ''condiții --> acțiune''. Dacă este îndeplinită condiția, atunci se trece la acțiune. Atâta doar că noi ''ne gândim'' la ceea ce facem, reflectăm, medităm la implicațiile de ordin etic.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...telos.2.3
A se vedea, de pildă, ce spune Strauss despre legătura dintre dreptul natural și o viziune teleologică asupra universului în [30, p.7].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... scop''2.4
A se vedea Francis E. Peters, Termenii filozofiei grecești (București: Humanitas, 1993), p.269. Este recomandabil să folosiți acest dicționar sau unul similar pentru a lămuri termeni filosofici grecești.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... excelenței.2.5
A se vedea Strauss[30, p.128].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...politeia.2.6
A se vedea Strauss[30, p.135].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... societăți''2.7
A se vedea Strauss[30, p.136]. În engleză, el traduce ''politeia'' prin regime. Politeia, după cum se vede, nu specifică un set de reguli, nu ne indică un set de instituții ale unei societăți. Dacă vorbim însă despre Ancien Régime în Franța, ne facem o idee despre sursa sau ''fondul spiritual'' din care provin instituțiile unei perioade din istorie.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... viața.2.8
Vezi Strauss[30, p.144].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... cerințe.2.9
Cf. Strauss[30, p.141].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... democrația.2.10
Momentele esențiale ale acestei viziuni cu privire la instituții sunt sintetizate în Strauss[30, pp.142-143]. Strauss era unul dintre acei mulți intelectuali de elită din Germania care au emigrat, în contextul ascensiunii nazismului, în SUA. Influența în patria lor adoptivă a acestor gânditori avea să fie colosală. Ei au contribuit nu doar la aducerea universităților din SUA în fruntea centrelor academice ale lumii, ci au oferit idei în care publicul american a găsit o interpretare atrăgătoare a propriului lor mod de viață. Viziunea lui Strauss poate fi înțeleasă, de pildă, ca un mod filosofic de a teoretiza sistemul politic al SUA. Din perspectiva clasică a lui Strauss, SUA nu sunt o democrație, ci o întruchipare a regimului mixt. S-ar putea să vă întrebați unde ar trebui să căutăm monarhul? Ipoteza care pare mai credibilă este că monarhul este Chief Justice, nu președintele. Acesta prezidează un consiliu care nu este doar tribunalul suprem al SUA, ci și un for cu puteri legiuitoare. În sistemul juridic din SUA, Curtea Supremă poate crea și răsturna precedente. Acestea sunt, la rândul lor, izvor de drept. Este mai puțin limpede unde ar trebui să căutăm aristocrația. Se prea poate ca ea să nu fie în lumea sistemului judiciar sau a politicii, ci în aceea a afacerilor. Elemente ale ei pot fi regăsite cu siguranță în toate cele trei lumi. Monarhia și aristocrația sunt completate de sistemul democratic care oferă poporului posibilitatea să voteze pentru oamenii și ideile pe care le agreează.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... pasiunile.2.11
La Hobbes, apreciază Strauss, dreptul natural este dedus din ''cea mai puternică dintre toate pasiunile'' (Strauss[30, p.180]); teama de ''moarte ia locul telos-ului'' (Strauss[30, p.181]).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... înțelepciunea.2.12
Vezi Strauss[30, p.225].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... logică.2.13
O puteți găsi și în [16, p.76], într-un context în care Popper vorbește despre ea ca fiind ''schema lui evoluționistă''.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...).2.14
În științele empirice această eliminare a erorilor se face prin testarea cât mai dură a teoriei.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... societăți.2.15
Citiți pasajele din Popper[26, vol.1, p.148] relevante pentru această idee.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... indivizilor.2.16
Popper caracterizează în felul următor terminologia pe care o folosește: ''societatea magică, tribală sau colectivistă va mai fi numită societate închisă, iar societatea în care indivizii se confruntă cu decizii personale, societate deschisă'' (Popper[26, vol.1, p.198]). Imediat înaintea acestui pasaj Popper reliefează importanța responsabilității personale pentru deciziile luate, în societatea deschisă. În societatea închisă, acțiunile nu se fac în nume personal, ci în numele unei colectivități.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... expert.2.17
Vezi dialogul Protagoras 319b-d.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... ei.2.18
Popper a menținut în mod clar această poziție până la sfârșitul lungii sale vieți. Într-un text scris în 1993 el se pronunță împotriva autorității experților -- vezi Karl Popper, The Myth of the Framework (Londra: Routledge, 1994), pp.IX-X (cartea este tradusă și în limba română cu titlul Mitul contextului).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... doboare.2.19
Atenție la faptul că aici este vorba despre o chestiune de principiu. Este totuna cu a spune, de exemplu, că nimeni nu-ți va cere un atestat de fizician pentru a publica în revista de fizică X. Evident, cei cu o pregătire de fizician și cu experiență în cercetare sunt mai apți probabil să reziste valului de critici care-i așteaptă din partea recenzenților și, eventual, a cititorilor.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... societăți.2.20
Citiți în Popper[26, pp.182-193] critica la adresa ingineriei sociale holiste.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... firmelor.3.1
Vezi secțiunea 11.1.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Coase3.2
Ronald Coase, ''The Lighthouse in Economics'', Journal of Law and Economics 17: 357-376 (octombrie 1974) a documentat, pe baza exemplelor istorice, posibilitatea existenței farurilor private.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... casei).3.3
O aplicație cu adevărat semnificativă pentru instituții a acestei idei o puteți vedea în capitolul 5.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Rothbard.3.4
Cartea lui Rothbard[28] este unul dintre momentele cele mai semnificative ale acestei transplantări a școlii austriece în SUA.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... principal3.5
În limba engleză se spune mainstream pentru această direcție dominantă a gândirii neoclasice.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... matematic.3.6
Este cazul, de pildă, al lui David Friedman.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... instituțională.3.7
A se vedea, în acest sens, enciclopedia de analiză a dreptului[4]. În ea veți găsi articole și despre opțiunile publice, despre școala austriacă și orice alte teorii relevante pentru analiza instituțiilor.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... instituțiilor''.4.1
În limba engleză teoria alegerii raționale se zice ''rational choice theory''. Este un termen pe care-l veți întâlni adesea și care se referă la ceea ce am numit aici ''nucleul dur al teoriei sociale'', formulat în maniera modului de a gândi. Este termenul preferat de către un autor deosebit de important pentru teoria instituțiilor, Gary Becker. Parcurgerea operei lui Gary Becker presupune însă temeinice cunoștințe în materie de matematică și, din acest motiv, în manualul de față, nu am făcut trimiteri la scrierile lui Gary Becker.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... capitol4.2
Capitolul 3 din Peters[25, pp.43-62].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... beneficii.4.3
Citiți anexele pentru a înțelege termeni precum ''cost'' și ''beneficiu'' ca pe niște termeni tehnici. Fiți atenți la faptul că orice acțiune a unui individ înseamnă implicit o opțiune pentru o posibilitate de acțiune dintr-un set de oportunități. Este astfel pusă în evidență o preferință. Teoria acțiunii raționale presupune revelarea preferințelor doar de către acțiuni, nu și de către opinii.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... raționale,4.4
Observați folosirea foarte specială a termenului ''rațional''. În mod obișnuit, raționale sunt doar preferințele noastre; cele excentrice sunt iraționale. În teoria acțiunii raționale, nu preferințele sunt raționale sau iraționale; raționalitatea este conferită de urmărirea eficienței.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Peters,4.5
Vezi Peters[25, p.61].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... metodologic,4.6
Vezi Peters[25, pp.13-14].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... graduală.4.7
Vezi Peters[25, p.97], unde el exprimă opinia că studiile sociologice dedicate instituțiilor nu diferă clar de cele consacrate organizațiilor. El menționează totuși posibilitatea, sugerată de către North și alți autori, de a distinge între echipele angajate într-un joc și regulile jocului. Regulile jocului reprezintă instituția (vezi Peters[25, p.106].).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Olsen.4.8
James G. March și Johan P. Olsen, ''The New Institutionalism: Organizational Factors in Political Life'', The American Political Science Review 78 (3): 734-749 (septembrie 1984) este articolul în care cei doi autori au sintetizat viziunea lor asupra instituționalismului.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... deschisă.4.9
Ideea se găsește în Popper[26, vol.1, p.201].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Popper.4.10
A se vedea în special Popper[26, vol.1].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... reflecție.4.11
Pentru a extrage informațiile care urmează noi am folosit Chronique de l'humanité (Paris: Editions Jacques Legrand, 1986). Puteți folosi însă orice sursă similară pentru a întregi spectrul exemplelor de instituții de care dispuneți.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... 1959,4.12
Anul congresului de la Bad Godesberg, când social-democrații germani au renunțat oficial la marxism.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Lilie.4.13
După Maddox și Lilie[15, p.5]. Termenii care apar în original pentru primele două categorii sunt ''liberal'' și ''libertarian''.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... dreapta-stânga.4.14
Vezi Jack E. Holmes, Michael J. Engelhardt, Robert E. Elder, American Government (New York: McGraw-Hill, 1991). Am preluat distincția dintre reglementare economică-reglementare morală din portretul făcut de către autori lui David Stockman (p.14). Cartea adaugă la liberalism, libertarianism, populism și conservatorism, care sunt considerate perspective cu rădăcini americane, și marxismul, care nu a prins însă rădăcini în SUA, în afara lumii academice.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... clădirilor.4.15
Exemplul reprezintă o adaptare a unui experiment imaginar celebru, construit de Gilbert Ryle în cartea sa The Concept of Mind (Harmondsworth: Penguin Books, 1963), pp.17-18. Ryle numește ''greșeală categorială'' folosirea inadecvată a unor calificative precum albastru sau roșu. O clădire ar putea fi vopsită în roșu sau albastru, dar o organizație este ''roșie'' sau ''albastră'' în cu totul alt sens.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... emoționale.5.1
Nu citiți, de asemenea, lucrări despre democrație care sunt, ca să zic așa, ''la limita șarlataniei'' pentru că autorii lor nu folosesc decât cultura lor în alte domenii decât analiza instituțională.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... XX-lea.5.2
Mancur Olson a murit în 1998, la vârsta de 66 de ani.Cartea care l-a făcut celebru, The Logic of Collective Action, a fost publicată mai întâi în 1965 și apoi în ediție revăzută (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1971). Olson explică în ea formarea grupurilor și organizațiilor. Olson a combătut ideea că indivizii sau membrii unui grup ar acționa în mod colectiv din instinct sau doar pentru că au un interes comun. Organizațiile au drept scop, pentru Olson, promovarea intereselor membrilor lor, dar cheia înțelegerii organizațiilor constă în sesizarea implicațiilor interacțiunilor dintre interesele colective și cele individuale. În cazul grupurilor, Olson vorbește despre bunuri colective, nu despre bunuri publice, dar sensul este același. Nu întotdeauna un bun colectiv este însă produs, chiar dacă toți membrii grupului au interesul să-l producă. Olson face o analogie cu piețele: firmele din același domeniu au interesul comun ca prețul să fie cât mai mare; ele sunt însă în relații de rivalitate când este vorba despre volumul producției. Dacă piața este competitivă, firmele nu se vor coaliza pentru a impune un preț ridicat și nu vor obține bunul lor colectiv. În schimb, dacă într-un grup există un individ care obține un beneficiu dacă-și furnizează bunul colectiv, atunci acest bun va fi produs. Furnizarea de bunuri colective depinde, de asemenea, de dimensiunile grupului. Grupurile mici tind să fie mai eficiente și mai active.

O altă carte a lui Olson care a avut un puternic impact este dedicată unei organizații de un tip aparte, statul. Pentru versiunea în limba română v. Creșterea și declinul națiunilor (București: Humanitas, 1999). O temă tulburătoare a acestei cărți este scleroza grupurilor care se află în fruntea unei țări. Cartea publicată postum, Power and Prosperity: Outgrowing Communist and Capitalist Dictatorships (New York: Basic Books, 2000), dezvoltă temele despre care vom vorbi și aici, în special ideea că tiranii stabili au interesul să dezvolte economia țării. Aceasta ar explica, de exemplu, de ce tirania stalinistă a durat atât de mult. Marea problemă este că regimurile staliniste s-au prăbușit din pricina sclerozei grupurilor conducătoare, dar aceste grupuri au preluat controlul asupra proceselor de tranziție la economia de piață.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... matematic.5.3
A se vedea Olson[22].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... acțiune.5.4
Să nu credeți cumva că modul acesta de a gândi este unanim adoptat în științele sociale. Un cunoscut specialist în științele politice îmi spunea odată că nu poți trata la fel o bancă și un bordel. Chiar dacă avea în vedere uzualele judecăți de ordin moral despre cele două tipuri de întreprinderi, cred că tot nu reușea să prindă ceva care ar uni diverse puncte de vedere. Pentru unii economiști, băncile din ziua de azi reprezintă ocupația îndoielnică și din perspectivă morală, și din perspectivă economică. Băncile împrumută sume mai mari decât depozitele pe care le dețin. Mai rău, după părerea lor, băncile centrale emit bani de hârtie care nu au nici o acoperire în aur sau ceva care ar putea juca rolul aurului. Dacă toți depunătorii vin și cer, în aceeași zi, banii, banca nu are cum restitui sumele care i-au fost încredințate. Este sistemul zis al ''rezervelor fracționare''. Evident, unele bănci sunt mai prudente, altele nu. Oricum, zic economiștii respectivi, bordelul nu se angajează în operațiuni de genul ''dă-mi banii ca să ții păstrez, dar eu am de gând să-i dau altora, ba chiar să pretind că pot da mai mult decât mi-ai dat'', ci este o întreprindere de tipul ''bani contra servicii''. Nimeni nu este indus în eroare, în cazul bordelului, în privința serviciilor prestate. În orice caz, pentru marea majoritate a economiștilor banca și bordelul sunt întreprinderi pe care le putem analiza în aceeași termeni.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... gândire.5.5
În limba română, cartea cea mai bună despre modul economic de gândire este cea a lui Paul Heyne[12].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... sedentar?5.6
Termenul din limba engleză pentru ''bandit hoinar'' este roving bandit. Pentru modul în care se pune problema alternativei dintre banditul hoinar și cel sedentar a se vedea în special Olson[22, p.568].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...UM.5.7
Folosim prescurtarea UM pentru a ne referi la unități monetare ipotetice.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... publice.5.8
Vezi secțiunea 3.3 pentru conceptul de bunuri publice.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... acțiune.5.9
A se vedea și nota despre concepția lui Olson referitoare la grupuri și furnizarea unui bun colectiv la pagina [*].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... comunități''.5.10
Cum este normal, în limba engleză, Olson folosește termenul de government. Trebuie să fiți atenți însă să nu redați acest concept în limba română prin ''guvern''. ''Cârmuire'' este un termen mult mai potrivit. Are doar dezavantajul că este un cuvânt învechit în limba română. În textele normale academice, este de preferat ''guvernare'' sau, mai firesc, ''stat''.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... lung.5.11
Pentru problema orizontului de timp, vezi la Olson[22, pp.571-572]. Este secțiunea în care el explică de ce faimoasa urare Long live the King trebuie luată într-un sens mult mai literal decât ne-am aștepta.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... calculatorul.5.12
Cu titlu de exercițiu cititoarele și cititorii ar putea testa această teorie în cazul concret al istoriei României. Există oare o corelație între lungimea domniei și nivelul impozitelor? Desigur, trebuie să fim atenți și la faptul că pot interveni și alți factori. Războaiele purtate de către domn pot și ele duce la o creștere a impozitelor. Chestiunea aceasta va fi discutată, din perspectivă teoretică, și aici.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... deschisă.5.13
Prima ediție în limba engleză a cărții lui Popper[26] a apărut în 1944.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... liber.5.14
Popper a cercetat în primul rând problemele filosofice ale științei naturii. Când este vorba aici despre știință este avută în vedere o cercetare empirică. Trebuie observat însă că și în matematică, paradigma cercetării care nu este adusă în fața judecății experienței, ideea controlabilității demonstrațiilor este valabilă. Nici un rezultat matematic nu este acceptat fără a fi atent cercetat de alții decât autorul său. Chiar dacă rezultatul este omologat, de multe ori, suferă corecturi și imbunătățiri.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... criticii.5.15
Vezi și secțiunea 2.2 pentru o prezentare a viziunii filosofice a lui Karl Popper.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... temei.5.16
În orice știință este totdeauna posibil, după Karl Popper, să găsim o teorie mai bună. Oricum, este totdeauna posibil să formulăm o teorie alternativă. Regimurile comuniste suprimau, cu ajutorul forței statului, teoriile alternative și pe cei care le susțineau.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Popper.5.17
Citiți Popper[26, vol.1, cap.7, secțiunea III]. Popper critică modul în care Platon pune accentul pe întrebarea ''cine trebuie să cârmuiască?''(p.147). În acest fel sunt ignorate problemele legate de controlul ''instituțional instituțional asupra cârmuitorilor'' și de contrabalansarea instituțională a puterilor (ibidem). La începutul capitolului 7 Popper arată cum critica încercării de a-i plasa pe cei mai buni în fruntea statului conduce la ''o nouă abordare a problemei politicii, pentru că ne obligă să înlocuim întrebarea: Cine trebuie să cârmuiască? prin întrebarea nouă: Cum am putea să organizăm în așa fel instituțiile politice încât guvernanții răi sau incompetenți să fie împiedicați să cauzeze prea multe prejudicii?''(Popper[26, vol.1, p.142]). Citiți, de asemenea, și notele finale la Societatea deschisă. Textul de bază poate fi parcurs independent de note, dar pentru cei care vor să adâncească studiul notele sunt o mină de aur. Popper precizează că această idee o putem întâlni la John Stuart Mill (vezi Popper[26, vol.1, pp.300-301]).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... țării.5.18
Există suficiente exemple istorice în acest sens. Desigur, în mintea lui Popper, era extrem de vie aducerea în fruntea Germaniei, prin metode democratice, a lui Hitler.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... reciproc.6.1
Există o întreagă literatură pe tema a ceea ce am numit noi aici ''acorduri de sprijin reciproc''. În engleza americană se folosește o expresie colorată pentru acest fenomen: logrolling. Pentru o scurtă introducere în teoria logrolling-ului vezi Tullock[31, pp.41-58].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... jertfite.6.2
Mai multe explicații privitoare la acest mod de a vedea costurile se găsesc în anexa B.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... unanimității.6.3
A se vedea în special partea a III-a din cartea lui Buchanan și Tullock[6] despre calculul consimțământului.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... dictaturilor.6.4
Analiza lui Buchanan și Tullock[6] este destul de tehnică. Puteți totuși examina cu folos graficul din [6, p.65]. Ei folosesc termenul de costuri externe pentru costurile pe care le antrenează o decizie. În paginile care urmează graficului se explică în detaliu forma curbei acestor costuri externe.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... decizie.6.5
Robert Paul Wolff, unul dintre filosofii emblematici pentru răsturnările petrecute în viziunile despre politică și viața socială în anii '60 ai secolului trecut, sublinia faptul că ''democrația unanimă directă este idealul (adesea neexprimat) subiacent unei mari părți a teoriei democrației'', în In Defense of Anarchism (New York: Harper & Row, 1970), p.27. Democrația directă este adesea însă impracticabilă. Wolff propune un sistem în care democrația este directă și instantanee: toți votanții sunt conectați la o rețea prin care transmit voturile către un calculator central (op.cit., pp.34-37). La sfârșitul anilor '60 propunerea suna poate încă utopic. Astăzi, în era răspândirii Internetului, este - din punct de vedere tehnologic - posibil să fie transpusă în practică.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... ample.6.6
Graficul din figura 6.1 este adaptat după cel din carte lui Tullock[31, p.52]. Buchanan și Tullock[6, pp.71-84] discută în detaliu problematica analizată aici.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Leviatan.6.7
Pentru ceea ce spune Buchanan despre anarhie a se vedea în Buchanan[5, cap.1] secțiunea despre utopia anarhistă. Exemplul interesant de anarhie ordonată pe care-l discută Buchanan este cel al universităților. Anarhia ordonată se bazează însă pe reguli acceptate în mod implicit de către toți. În vâltoarea anilor '60 aceste reguli au fost date peste cap și universitățile au trebuit să adopte reguli formale (Buchanan[5, p.5]).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... drepturile.6.8
Pentru discuția tehnică în legătură cu unanimitatea a se vedea Buchanan și Tullock[6, cap.7].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... tiranice.6.9
Riscul acesta nu se materializează în forme extreme chiar așa de ușor într-o democrație. Hitler a fost adus la putere, de pildă, de o majoritate, dar nu de una întărită. Exista, ce-i drept, o majoritate întărită de votanți ostili democrației ca atare. Ea putea fi obținută însă combinând voturile naziste, comuniste și ale altor forțe ostile democrației. O asemenea coaliție nu s-a materializat însă niciodată în cadru democratic, ci doar sub forma înțelegerilor ulterioare dintre Hitler și Stalin, înțelegeri în parte secrete.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... individuale.6.10
A se vedea aici discuția mai amplă pe tema democrației limitate din capitolul 5.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... economic6.11
Observați sensul tehnic al acestui termen. Nu este vorba despre simple calcule monetare. Orice acțiune umană, conștient sau nu, implică asemenea calcule. Chiar dacă aici nu este vorba despre o încercare de a interpreta concepția lui Mises despre acțiunea umană, este instructiv să fie consultat tratatul lui Mises[18] pentru analiza acțiunii umane și ideea de calcul economic.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... respective.6.12
A se vedea James M. Buchanan[5, p.17], chiar la începutul capitolului al doilea. Exemplul este acolo cel al comerțului cu pepeni.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... tehnic.6.13
Cine este interesat de o precizare a unui sens tehnic compatibil cu un context cum este cel de față poate citi Mihail Radu Solcan, Arta răului cel mai mic (București, All, 1998), pp. 16-17.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... general.6.14
Argumentul construit și cu utilizarea aparatului matematic se găsește la Buchanan[5, cap.2] în secțiunea despre contractul în două etape (two-stage contract).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... instituțiilor6.15
Buchanan și membrii școlii sale spun că ei cultivă domeniul analizei economice constituționale (constitutional economics). A se vedea explicațiile date în acest sens de James M. Buchanan, ''The domain of constitutional political economics'', Constitutional Political Economy 1(1):1-18 (1990). Buchanan discută pe larg, în finalul articolului, și conceptul de ''perspectivă''.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... rațională.6.16
În sensul de set de instituții care ar întruchipa un anumit ideal.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... acum6.17
A se vedea ideea chiar în prefața la Buchanan[5].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... instituțiilor,7.1
Vezi, de exemplu, rezumatul criticilor lui Peters la pagina [*]. Guy Peters formulează și ideea că analiza economică a instituțiilor nu ar putea explica influența instituțiilor asupra comportamentului indivizilor.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... ''medii''.7.2
Le puteți găsi în orice manual de statistică. De asemenea, manualele de matematică pentru științele sociale tind să includă capitole dedicate statisticii. O sursă simplă de documentare o constituie și programele de calculator. De pildă, OpenOffice, care este un complex de programe cu sursă deschisă și care poate fi folosit gratuit, are posibilitatea de a calcula tendința centrală a unei serii de observații.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... mijloc''.7.3
O prezentare simplă a ideii de votant median și a implicațiilor ei pentru vot ca mijloc de conducere colectivă se găsește la Tullock[31, pp.14-25].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Schumpeter.7.4
Schumpeter a fost un economist de origine austriacă. Nu făcea parte însă din ceea ce se numește ''școala austriacă'' (v. aici subsecțiunea 3.4). Schumpeter a formulat ideile sale despre democrație într-o carte care sintetiza reflecțiile sale pe tema socialismului (cartea a apărut mai întâi în 1942 și a cunoscut noi ediții în 1947 și 1950). În partea a patra, consacrată raportului dintre democrație și socialism, Schumpeter observă că teoriile mai vechi ale democrației pleacă de la ideea că alegătorii au opinii clare și bine conturate. Ei ar alege apoi reprezentanți. Acești reprezentanți au doar rolul de a susține opiniile alegătorilor. Schumpeter propune o teorie care inversează acest raport. Rezultatul este ipoteza că ''metoda democratică este acea instituție politică în cadrul căreia puterea de a lua decizii se obține de către indivizi în urma unei competiții pentru voturile poporului'' (Joseph A. Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy [New York: Harper, 1975], p.269). Ideea-cheie în textul lui Schumpeter este cea a competiției pentru voturile alegătorilor. Dispare ideea de reprezentare a unor opinii bine conturate ale alegătorilor. Politicienii sunt cei care încearcă să ofere idei cât mai atrăgătoare alegătorilor.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... clasică.7.5
Anthony Downs, An Economic Theory of Democracy (New York: Harper, 1957).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... lor.7.6
Accentul cade în acest tip de analiză pe acțiuni. Se observă contrastul cu ideea că democrația ar fi un mod de a sintetiza opiniile oamenilor.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... lor.7.7
Pentru o introducere succintă în problematica ignoranței raționale se găsește în Vaughn[32, pp.302-307].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... viitor.7.8
Nu ar putea experții rezolva problemele în locul votanților? Răspunsul este negativ. Karl Popper ne oferă fundamentele criticii filosofice la adresa recursului la experți. Cealaltă fațetă a criticii recursului la experți o reprezintă critica din perspectivă economică. În lipsa preferințelor votanților, experții folosesc propriile preferințe. Or, aceasta nu este o rezolvare a problemei așa cum ne-am aștepta să o facă un expert, ci exercitarea puterii arbitrare, așa cum ar face-o și cel mai incult dictator. Pentru forma clasică a acestui argument a se vedea Friedrich A. Hayek, Drumul către servitute (București: Humanitas, 1993), cap.V, în special pp.72-73.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... ideologii.7.9
Vezi Vaughn[32, pp.305].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... bibliografie.8.1
Manualele de economie pe care le-aș recomanda cu prioritate, în acest context, după cum se arată și în anexe, sunt cele ale lui Friedman[10] și Heyne[12]. Dacă le substituiți cu alte manuale, trebuie să fiți atente și atenți la faptul că manualele de analiză economică sunt departe de a fi compatibile între ele: nu substituiți la întâmplare cu un alt manual. Faceți o comparație cu anexele manualului de față; comparați, de asemenea, între ele diverse manuale de economie. Rezultatul va fi cât se poate de instructiv.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... drept.8.2
Pentru distincțiile conceptuale referitoare la tipurile de instituții revedeți secțiunea 1.2.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... economics.8.3
În momentul de față există enciclopedii cuprinzătoare de law and economics, precum cele editate de către Peter Newman[20] și Boudewijn Bouckaert și Gerrit De Geest[4].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... lor.8.4
Exemplul cel mai cunoscut este cel al profesorului Richard Posner, care este și un foarte cunoscut judecător american. Richard Posner este autorul uneia dintre cărțile de referință pentru acest domeniu, Economic Analysis of Law (Boston: Little Brown, 1973), reeditată ulterior într-o formă extinsă. În enciclopedia editată de Bouckaert și Geest[4] numele lui Posner apare de peste 850 de ori! Nu întâmplător el este cel care semnează prefața enciclopediei.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... respective.8.5
Concepția lui David Friedman despre aceste trei direcții a evoluat în timp de la un optimism mai accentuat în privința predicțiilor (a se vedea David Friedman[9, p.144]) la ceea ce găsim în Friedman[11, p.15]. Cartea lui Friedman[11] sintetizează concepția sa despre analiza economică a dreptului. Este scrisă accesibil și versiunea de pe Internet oferă o sumedenie de legături către alte situri ce conțin informații extrem de utile.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... concept.8.6
Pentru o prezentare a conceptului de utilitate vezi anexa A.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Friedman.8.7
A se vedea Friedman[11, pp.37-38].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... acesta.8.8
Pentru dificultatea de a distinge între făptaș și victimă a se vedea Friedman[11, p.38].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... apartament.8.9
Pentru detalii trebuie să parcurgeți capitolul despre proprietate. Proprietatea-ca-instituție este discutată mai pe larg acolo. Deocamdată ne ajunge ideea unor sisteme alternative de proprietate.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... mari.8.10
Pentru o introducere în discuția la nivel teoretic despre conexiunea dintre instituții și dezvoltare a se vedea aici capitolul 12.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... imposibilitate.8.11
Complexitatea problemei poluării este demonstrată de Friedman[11, în special cap.4]. A se vedea îndeosebi discuția despre poluare în sudul Californiei. Pentru argumentele mele privitoare la imposibilitatea unei soluții organizatorice a acestui tip de probleme v. Mihail Radu Solcan, Freedom, Minds, and Institutions (București: Editura Universității din București, 2003).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... mari.8.12
Vezi secțiunea 5.3.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... politică.8.13
Pentru a vedea încercarea autorului de a dezvolta această temă în filosofia politică puteți citi Mihail Radu Solcan, Arta răului cel mai mic (București: All, 1998).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... graficelor.9.1
Dacă vreți să faceți acest lucru, asigurați-vă cel puțin că înțelegeți deosebirea dintre cerere și cantitatea cerută. Puteți folosi Heyne[12] în acest scop.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... mult.9.2
Controlul chiriilor este discutat în Friedman[11, capitolul 12] și Friedman[9].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... suplimentar.9.3
Citiți anexa B pentru mai multe detalii despre conceptul de cost.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... vecină.10.1
Ideea mănunchiului de drepturi se găsește deja în Alchian[1, pp.132-133]. Acesta este unul dintre studiile care au inițiat analiza instituționalistă a drepturilor de proprietate. Cei care nu au acces la textul în limba engleză pot consulta extrasul din Alchian și comentarii pe marginea sa în Eggertsson[8, pp.55-56].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... acțiuni.10.2
Marxismul respingea proprietatea privată asupra mijloacelor de producție. Ar fi fost poate mai potrivit să se vorbească despre lichidarea proprietății private asupra firmelor.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... propriu.10.3
Marele critic al acestei tradiții este Karl Popper. A se vedea Popper[26]. După Popper, în această tradiție se înscriu filosofi precum Platon, Aristotel, Hegel și Marx.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... caz.10.4
Termenul folosit de Popper, ''piecemeal engineering'', a fost redat în limba română prin inginerie graduală. Alegerea nu este deloc fericită pentru că ne sugerează apropierea pas cu pas, gradual de un țel. Aceasta a fost, de pildă, abordarea propusă de reformiștii social-democrați care s-au opus marxiștilor intransigenți. Ei au subliniat importanța mai mare pe care o au reformele parțiale decât schimbarea din temelii a societății. Dar au menținut ideea orientării după o Stea Polară, un ideal care să dea sens reformelor întreprinse. La Popper nu există nici un fel de asemenea ideal măreț, de stare finală care ar trebui atinsă.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Berlin.10.5
Vezi Berlin[3].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... locuri.10.6
Antologia fundamentală pentru teoria drepturilor de proprietate este cea a lui Pejovich[24]. Pentru o introducere în problematica drepturilor de proprietate citiți Friedman[11, cap.10].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... servicii.10.7
Firmele au o valoare pe o piață așa cum au și bunurile. Problema modului în care se petrece în mod concret acest lucru nu face însă, în mod evident, obiectul manualului de față.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... piață.10.8
Pentru a avea imaginea deplină a forței argumentului lui Mises ar trebui citit tratatul său despre acțiunea umană[18].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... crucial.10.9
A se vedea în acest sens Mises[19].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... meserie.10.10
Pentru o discuție amănunțită și instructivă despre hoț ca individ care acționează rațional, ca orice alt om, a se vedea David Friedman, Hidden Order (), capitolul 20. Capitolul acesta este disponibil și pe Internet la http://ddfr.best.vwh.net/Academic/Hidden_Order/Hidden_Order_Chapter_20.html.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... vină.10.11
Vezi Barnett[2, p.221].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... completă.10.12
În engleză, full compensation. De asemenea, Barnett se referă adesea la sistemul său ca la un sistem bazat pe restitution (restituire). Am preferat însă să nu accentuăm pe restituire într-o prezentare scurtă, pentru că ar putea crea iluzia că hoțul trebuie doar să dea înapoi banii sau obiectele furate.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...UM.10.13
A se vedea explicațiile lui Barnett[2, p.234].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... stimulente10.14
În limba engleză: incentive structure sau structure of incentives.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... reguli.10.15
Pentru a nu cădea într-un fel în eroarea din cazul imaginar, trebuie să menționez că David Friedman are un exemplu mai dramatic pentru conceptul de structură de stimulente. În cazul imaginar relatat de Friedman un nepot are un unchi bogat și el face vânt unchiului de o stâncă pentru a-l moșteni. Este prins. Avocatul său susține că nu are rost să fie pedepsit pentru că nu mai prezintă nici un pericol pentru nimeni: nu mai are alt unchi bogat. Pentru detalii citiți David Friedman[11, p.11].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... venit.11.1
Pentru o introducere în problematica instituției contractelor v. Friedman[11, cap.12].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... închiriere.11.2
A se vedea secțiunea 9.2.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... contracte.11.3
Cititoarele și cititorii dispun, în limba română, de o carte excelentă pe tema naturii firmelor, cea editată de către Williamson și Winter[33].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... persuasiune.11.4
S-ar putea să trebuiască să completăm povestea despre banditul sedentar cu una despre oratorul sedentar.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... comunist.11.5
Idealul comunist, așa cum exista el în practica din Europa de Est, era acela al unui Leviatan exclusiv bazat pe organizare, nu pe instituții. Este foarte probabil că acest ideal era, de fapt, diferit de idealul comunist al lui Marx.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... democratic.11.6
O carte emblematică pentru această tendință este cea a lui Samuel Bowles și Herbert Gintis, Democracy and Capitalism (New York: Basic Books, 1986). Ea a fost tradusă în limba franceză cu titlul La démocratie post-libérale (Paris: La Découverte, 1987).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... reguli.11.7
Cred că intuiția definitorie pentru acest pol este aceea că proprietatea privată este recunoscută și apărată în mod spontan de către indivizi. A se vedea o formulare a acestei idei la Alchian: ''Se pare că este un fapt că indivizii nu contemplează pasivi furtul proprietății altuia''(Alchian[1, p.129]). Ideea transpare oarecum și din citatul din Alchian reprodus de Eggertsson[8, p.50]. Aici se vede cum Alchian susține că eticheta, tradiția și ostracizarea joacă și ele un rol în apărarea proprietății private.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... concurente.11.8
Pentru o analiză amănunțită a implicațiilor apărării pur private a drepturilor de proprietate privată este recomandabilă lectura capitolului 18 din Friedman[11].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... celălalt.11.9
O discuție mai avansată ar trebui să țină cont de conexiunile cu problematica eficienței. Ea ar trebui să răspundă la întrebarea ''care sunt instituțiile care creează condițiile care dau indivizilor posibilitatea de a calcula eficiența și de a o maximiza?''
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... implicite11.10
În limba engleză, am vorbi despre default-uri.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... lung.11.11
Dacă unora așa ceva li se pare că este ''socialism'', atunci și în lumea firmelor private, firmele care se ocupă cu împărțirea dreptății ar putea cultiva acest gen de ''socialism''. Am păstrat ghilimelele pentru că nu cred că termenul de ''socialism'' este folosit în chip adecvat aici. Este vorba mai mult de o ideologie a grijii pentru alții.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... speță,12.1
Echivalentul cazurilor din sistemul jurisprudențial.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... judecători.12.2
Pentru vasta problematică a celor două sisteme de drept, văzute din perspectiva analizei economice a dreptului, a se vedea enciclopedia editată de Bouckaert și Geest[4]. Enciclopedia este concepută în așa fel încât să poată fi consultată de către cei obișnuiți atât cu un sistem de drept, cât și cu celălalt.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... firmă.12.3
Vezi Clint Bolick, Un proces neterminat: justiția împotriva guvernământului (București: Incitatus, 2003). În ''Cuvântul înainte'' semnat de către Emanuel-Mihail Socaciu subliniază diferențele dintre sistemul constituțional al SUA și situația din România, dar crede că o carte precum cea a lui Clint Bolick nu este lipsită de interes și în contextul unui alt tip de interacțiune între justiție și sistemul politic.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... stimulente.12.4
Pentru o introducere în problematica tranziției din perspectivă instituțională a se vedea ''Transition in Eastern Europe'' de Enrico Colombatto și Jonathan R. Macey, în enciclopedia editată de Peter Newman[20].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... dezvoltării.12.5
Pentru opiniile autorilor români privitoare la raportul dintre instituții și tranziție a se vedea Adrian-Paul Iliescu[13] și Adrian Miroiu[17].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Locke,A.1
Pentru concepția economică a lui John Locke am consultat Karen Iversen Vaughn, John Locke: economist and social scientist (Chicago: The University of Chicago Press, 1980).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... munciiA.2
În engleză termenul care se folosește, în acest context, este labor.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... valorii.A.3
John Locke, The Second Treatise, cap.V, par.40 [...labor makes the far greater part of the value...].
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... valorii-muncă.A.4
Karen Iversen Vaughn, Op.cit., p.87.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... piață.A.5
Ideile cu privire la muncă și valoare sunt formulate de Smith în pasaje ca acesta: ''Deci munca apare, evident, ca singura măsură universală și precisă a valorii și ca singurul etalon cu care putem compara valorile diferitelor mărfuri, în toate timpurile și în toate locurile''(Adam Smith, Avuția națiunilor [București: Editura Academiei, 1962], vol.1,p.28).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... valorii-muncă.A.6
În limba germană Arbeitswerttheorie.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... dificultăți.A.7
David Friedman scrie că autografele sale cu cerneală galbenă sunt mai rare decât semnăturile autentice ale lui Abraham Lincoln, dar au o valoare sensibil mai mică (cf.Friedman[10, p.38]).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... întrebuințare.A.8
În limba germană Gebrauchswert.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... comunistă.A.9
Probabil că publicul cititor se întreabă și cum stau lucrurile cu ideea de exploatare. Ce sens are plusvaloarea (în limba germană Mehrwert)? Să nu vă gândiți cumva că marxismul ar susține că muncitorii sunt păcăliți de capitaliști. Nici vorbă de așa ceva. Ideea-cheie este că un capitalist plătește forța de muncă, nu munca. Muncitorii vând forța lor de muncă, dar prestează o muncă generatoare de valoare. Valoarea cuprinde în ea surplusul pe care-l preia capitalistul. Adevărul este că acest surplus nu are nimic misterios în el și el există în orice societate. Instituțiile capitaliste îl pun sub controlul capitaliștilor. Acesta este nucleul teoriei. Cred că termenul de ''exploatare'' folosit în acest context este ales din rațiuni mai mult ideologice decât științifice. Oricare ar fi rațiunile termenului, nu este vorba decât despre instituționalizarea unui anumit tipar al controlului asupra rezultatelor muncii.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... bunuri.A.10
Adam Smith, Op.cit., vol.1, p.22.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... nonmatematică.A.11
Orice manual de analiză matematică oferă cunoștințele necesare despre funcții. Problema este doar să-l alegeți pe cel care vi se potrivește.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... dure.A.12
Am răsfoit și eu o carte despre pietrele prețioase, Gem Stones (Londra: Dorling Kindersley, 1994), dorind să găsesc, de exemplu, pietre prețioase cât mai mici. În orice caz, diamantul are duritatea 10 pe scara Mohs.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... câștig.A.13
Cum mai stau lucrurile atunci cu exploatarea de care vorbește Marx? Marele critic al lui Marx este un economist din școala austriacă, Egon von Böhm Bawerk. Bawerk a scris în germană. Puteți citi argumentele sale contra lui Marx și în engleză, în Capital and Interest (Londra: Macmillan, 1890). O versiune adaptată pentru Internet o găsiți la http://www.econlib.org. Böhm Bawerk atrage atenția asupra rolului timpului în teoria valorii (vezi Böhm Bawerk, Op.cit., par.VI.III.66). Un pahar de apă disponibil astăzi este apreciat de individ altfel decât unul pe care-l poate obține peste un an. Un salariu astăzi este altceva decât salariul plus o parte din profit peste un an. Critica lui Böhm Bawerk la adresa lui Marx are momente de subtilitate destul de greu de explicat în câteva rânduri. Un aspect de principiu cred că merită însă relevat. Să revenim iar la tabelul A.1 și să zicem că nu ni s-a indicat un mod de a calcula ieșirile pe baza intrărilor. Apare o problemă dificilă, care i-a preocupat pe filosofi ca Wittgenstein și Kripke. Ar trebui să ghicim funcția pe baza intrărilor și ieșirilor. Dar dacă tabelul continuă? Va fi viitoarea ieșire egală cu 30? De ce nu ar fi egală tot cu 40? Răspunsul rămâne unul bazat pe speculație. Teoria economică neoclasică standard atenuează rolul speculației. Școala austriacă se distinge prin centrarea pe rolul speculației, al anticipărilor. Revenind la capitaliști și muncitori, la un nivel general, răspunsul la ''problema exploatării'' este că această problemă este lipsită de sens. Capitaliștii și muncitorii sunt angajați în jocuri diferite: jocul capitaliștilor este unul speculativ; cel al muncitorilor este al câștigului aici și acum.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... lei.B.1
Mai multe exemple și o discuție mai amplă despre costul de oportunitate găsiți în Heyne[12, pp.41-52]. Atenție însă la faptul că traducătorii acestei cărți au preferat să folosească expresia ''costul șansei'' în loc de ''cost de oportunitate''.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... tranzacțiilor''C.1
În limba engleză transaction cost.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.