9.1.1 Controlul prețurilor

Reglementările referitoare la prețuri sunt măsuri administrative camuflate sub forma unor dispoziții legale.

Să zicem că, pe piața liberă, prețul litrului de ulei a ajuns la două UM. Autoritățile apreciază că ar fi mai bine ca prețul să nu depășească o UM. Pentru a atinge acest obiectiv pun sub control prețul uleiului și interzic vânzarea la un preț care depășește o UM.

Situația este analizată în multe manuale de economie cu ajutorul graficelor.9.1Aici voi încerca să mă descurc folosind doar o explicație informală.

Pe termen scurt, cumpărătorii câștigă în mod cert, deoarece vor plăti cu o UM mai puțin. Nici un lucru bun nu ține însă veșnic. Mai devreme sau mai târziu, producătorii de ulei trebuie să ia și ei o decizie. S-ar putea ca autoritățile să spere că producătorii de ulei vor reduce costurile. Lucrurile nu prea au însă cum să stea așa.

Cumpărătorii, care plătesc mai puțin pe ulei, sunt în mod firesc tentați să achiziționeze mai mult ulei. Producătorii, care câștigă mai puțin, au tendința să producă mai puțin. În orice caz, nu sunt stimulați să producă mai mult ulei. Rezultatul îl știe oricine: prețul uleiului crește.

Care preț însă? Oficial, prețul nu poate să crească. Dar o parte cel puțin din ulei se va vinde ''pe sub masă''. Apare o piață cenușie sau chiar neagră a uleiului.

Dacă replica autorităților va consta în fixarea unor cote de ulei pentru fiecare persoană, reacția indivizilor merge pe două căi. Unii vor vinde o parte din uleiul achiziționat, dar la un preț mai mare, pe piața neagră. Alții vor recurge la mită pentru a obține mai mult ulei decât le-a fost repartizat în mod oficial.

Concluzia este că, pe termen lung, consumatorii plătesc mai mult decât ar fi plătit dacă autoritățile nu interveneau. În aceste condiții, nu este de mirare că asemenea măsuri nu rezistă pe termen lung.

Ce se întâmplă însă dacă asemenea măsuri sunt introduse doar pentru scurtă vreme. Răspunsul analizei economice vă va da în mod sigur de gândit: nu se întâmplă ceva prea diferit de scenariul de mai sus. Autoritățile pot avea avantajul surprizei o dată sau de două ori. Apoi apare în mod necesar o reacție speculativă a indivizilor: se găsesc destui întreprinzători care anticipează corect tactica autorităților și aceștia vor fi pregătiți pentru a face stocuri de ulei. Cumpără, așteaptă și vând, când prețul este din nou necontrolat. Evident, pot să vândă și pe piața neagră, atunci când prețul este controlat.

utilizator 2003-10-14